Metsästysalueet ja maja

Metsästysalueet

Jouhtenisen metsästysseuralla on vuokrattuja metsästysalueita.

Seuralle on hankittu Ultrapoint-karttaohjelma. Jos joku seuran jäsenistä haluaa mainitun ohjelman, ota yhteys Mika Karhuseen, puh. 0503731280.

HUOM! Tärkeä viesti metsästäjälle, joka aikoo metsästää Jouhtenisen metsästysseuran metsästysalueilla

• Varmistaudu ehdottomasti ennen metsästyksen aloittamistasi, että Sinulla on varmasti metsästysoikeus sillä alueella (tiloilla) missä aiot metsästää.

Metsästyksessä on noudatettava lainsäädäntöä sekä erityistä huomaavaisuutta maanomistajaa ja muita alueella liikkuvia henkilöitä kohtaan. Vältä esim. metsästystä liian lähellä asumuksia, huonokuntoisilla teillä autolla ajoa, pysäköidessä älä tuki teitä ja vaikeuta maanomistajan liikkumista omilla teillään. Pelloille ei saa ajaa eikä pysäköidä ilman lupaa jne.

Pienriistan metsästysalueet kartta

Jouhtenisen metsästysseuran aluekartta

Pohjois-Savon maanmittaustoimiston asiakaspalvelusta, osoitteessa Hallituskatu 12, Kuopio, saa Jouhtenisen metsästysseuran alueen käsittäviä karttoja mittakaavassa 1:5000.

Metsästysmaja

Jouhtenisen metsästysseuralla on käytössään metsästysmajana Kakkisen salolla seuran jäsenten Ollinmajaksi kutsuma entinen omakotitalo omalla tontillaan. Seura osti tämän kiinteistön 5. lokakuuta 1966 Karttulan piirin nimismiehen toimittamassa pakkohuutokaupassa 15.500 markan kauppahinnasta. Tilan edelliset omistajat olivat lainhuutotodistuksen mukaan tilalliset Toivo Aukusti ja Antti Olavi Maukonen. Tilan nimi oli läheisen järven mukaan Suojärvi, rekisterinumero 12:21, ja se sijaitsee Karttulan kunnan Punnonmäen kylässä. Tilan pinta-ala oli 19,24 hehtaaria. Sen ostamiseen seura päätti ottaa Kuopion seudun osuuskassasta 16.000 markan lainan kokouksessaan 20.10.1966 sekä antoi valtuudet kiinnittää tila lainan vakuudeksi. Tosin laina nostettiin jo 15.10.1966. Sitten tilasta myytiin Enso-Gutzeit Oy:lle 16,35 hehtaaria, jolla laina pääosin hoidettiin pois pankkiin. Tilasta muodostettiin lohkomistoimituksessa 11.8.1971 Suojärvi RN:o 12:44 -tila Enso Gutzeit Oy:lle ja seuralle Hirvikumpu RN:o 12:45 -tila, jonka pinta-alaksi muodostui 2,89 hehtaaria. Lainhuuto tilaan seuralle on myönnetty 28.12.1966.

Tilalla on edellä mainittu omakotitalo, joka käsittää keittiön, tuvan ja kaksi makuuhuonetta. Yläkerrassa on tyhjä ullakkotila ja alakerrassa kosteahko kellari, jolla ei ole nykyisin mitään käyttöä. Lisäksi tilalla on Olli Koivistoisen aikainen (Olli Koivistoinen alias Kakkisen Olli alias Kakkisensalon muaherra) hirsinen mökkirakennus, josta on jäljellä toinen puoli ja se toimii syksyisin hirvenpaloittelutilana. Mökin jatkeeksi hirvimiehet ovat rakentaneet lautarakenteisen liiteriosan, joka toimii syksyisin hirvien nylkytilana. Entinen savusaunarakennus toimii nykyisin uloslämpiävänä saunana ja puuvarastona. Tilalla on kivipuitteinen viitisen metriä syvä kaivo ja seitsemisen metriä syvä rengaskaivo, jotka molemmat kuivina syksyinä tuppaavat kuivumaan.

Metsästysmajalle tuotetaan sähkö dieselkäyttöisellä agregaatilla ja mukavuuslaitoksena toimii pahvirakenteinen ulkohuussi. Vesi tulee ja menee kantamalla sekä saunaan että majaan. Metsästysmajassa on suoravetoinen takka ja lämmitys hoituu kahdella pönttöuunilla. Maja on jäsenten vapaassa käytössä ja ulkopuolisille sitä vuokrataan kohtuullista korvausta vastaan.

Ohjeita majan käyttäjälle

Majaa käytettäessä pyydetään huomioimaan, ettei sisällä tupakoitaisi. Maja pyydetään siivoamaan vähintään yhtä siistiksi kuin se oli ennen käyttöä. Keittiön puuhellassa ei saa pitää tulta sen huonon vedon takia vaan ruoan valmistamiseen tulee käyttää kaasuhellaa. Tuvan halkolaatikkoon pitää kantaa puita liiteristä

vähintään se määrä, mitä on majaa käytettäessä poltettu. Kirjahyllyssä olevat kirjat on tarkoitettu luettavaksi majalla. Niitä ei saa lainata kotiin, jonne ne tahtovat ikävä kyllä unohtua.

Kuka oli Kakkisen Olli?
Jouhtenisen metsästysseuran syntysijojen lähituntumassa, Jouhteniselta kaakkoon, muutaman kilometrin päässä Ollin salolla metsäyhtiöiden mailla on syvällä ne juuret, joista seura on ammentanut ensi askeleensa. Näihin seuran perinnemaisemiin ovat juurtuneet monet tarinat ja sanat mm: Kakkisen salon muaherra, Kakkisen Olli, Ollin maja, Ollin pirtti, Ollin kivi, Ollin salo, Kakkisen järvi, Ullakupin luut jne. Tämä legendaarinen Kakkisen salon muaherra Olli Koivistoinen asui ja vaikutti tuollakin alueella (s.1877 - k.1953. Hän on elänyt värikkään elämän, jossa on hersynyt savonmuan murretta, savolaista sananrieskoo ja elämää erämaan ehdoilla, elämää korven kätköissä. Ollin mielestä  saloseudun eläimet olivat hänen viljaansa ja Ollin ovat joutuneet kohtaamaan myöskin alueen ensimmäiset hirvenmetsästäjät. Tuonne Ollin polkujen varteen on isoon (noin 5 metriä korkeaan) kiveen hakattu muistokirjoitus Kakkisen Ollille.
Kopratalakkunnoo -kirja on kertomus sanavalmiista savolais-ukosta ja hänen lähiympäristöstään. (Kauko Vainio, Helsinki 1976) Muaherrasta kertova kirja löytyy mm. Kuopion kirjastosta.

Ollin Kivi